I-rony

Nu har jag läst kapitel två-tre i allas vår Candide.
Som ni andra redan har poängterat så är det väldigt tydligt hur Voltaire använder sig utav underförstådda meningar och ironi i sin historia.

Ett exempel på detta är när Candide träffar på en talare i kapitel 3 och ber denne om pengar. Talaren får för sig att Candide tror att påven är antikrist och talarens fru kastar en full potta på Candide. "O himmel, hur långt kan inte den religiösa ivern driva en kvinna!" skriver Voltaire. Ett typ-exempel på ironi då jag tvekar på att Voltaire trodde på någon form av såkallad religiös iver.


Kommentarer
Postat av: Freezing Moon

Voltaire har väl, i allra högsta grad, trott att en religiös iver existerat. Speciellt med tanke på hans skarpa kritik mot kyrkan.

Det vore väl, minst sagt, förvånade om han inte trodde att religion kunde skapa iver hos folket.

Bara kyrkan är väl ett tecken är väl ett tecken på religiös iver? Att människan tror sig veta mer än vad den egentligen vet?

2009-10-01 @ 21:31:01
Postat av: Dr.Strangelove

You tell him!

2009-10-01 @ 23:20:12
Postat av: Freezing Moon

...or her!

2009-10-01 @ 23:41:57
Postat av: Lilla my

Nu tror jag allt att du har missuppfattat mig "Freezing moon". Självklart trodde Voltaire att religiös iver EXISTERADE, det jag menade var att han inte ställde sig bakom det..

2009-10-02 @ 20:03:06
Postat av: Freezing Moon

Tack för förtydligandet. Ny frågeställning:



Ingen ställer väl sig bakom "religiös iver" medvetet?



Religiös iver är ett nedlåtande uttryck som beskriver en negativ konsekvens av religionen. Och för den som ställer sig bakom denna iver lär väl knappast se det som just iver? Det som för oss är "religiös iver" är ju rationellt för någon som faktiskt tror på det som religionen säger.

2009-10-04 @ 19:00:34
Postat av: Lilla my

Exakt, just därför Voltaires val att använda uttrycket "religiös iver"...

2009-10-06 @ 16:54:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0